رفتن به بالا

پایگاه خبری فرهنگی اجتماعی ایلام 53

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۸ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 27 April

سومدیریت در زمینه آب در استان ایلام خصوصا شهر ایلام باعث شده است تا آب بسیاری از مناطق مختلف این شهر در بازه های زمانی مختلف قطع شود که نارضایتی‌های متعددی را نیز به دنبال داشته است. از این رو علاوه بر نیاز به بررسی رفتار مردم در زمینه الگوی مصرف آب، نیاز است تا قصور احتمالی مدیران مرتبط با این قضیه مشخص شود. نقش استاندار ایلام نیز در این میان بسیار حیاتی است.

حامد گنجی، پایگاه خبری ایلام۵۳ – با آغاز سال آبی جدید پیشبینی های هواشناسی مختلفی سالی تقریبا پرباران را برای استان ایلام نشان می داد و همینطور هم شد چراکه با آغاز بارش ها، مردم وفور این نعمت الهی را مشاهده کردند و میزان آب سدها نیز بالا آمد. باوجود اینکه بارش های فراوان و بالاآمدن آب سدها، قاعدتا باید باعث می شد که در فصول گرم تر سال نظیر بهار و خصوصا تابستان، مشکل کمبود و یا قطعی آب نداشته باشیم، اما خالی بودن لوله‌ها و شیرهای آب منازل مسکونی مردم، خبر از اتفاق دیگری می‌داد.

در این جا می بایست رفتار دو گروه را به دقت بررسی کرد. یکی مردم و دیگری مجموعه‌ی مدیریت استان. مدیریت مصرف آب همیشه یکی از بحث های مهم در مفهوم اصلاح سبک زندگی می باشد. اگر مردم نسبت به مصرف روزانه‌ی آب شرب و غیرشرب در منازل خود، حساسیت لازم را داشته باشند شاید درصد زیادی از مشکلات ناشی از مصرف آب، افت فشار شبکه و … حل شود. اما قطعی های مکرر آب در نقاط مختلف استان و خصوصا شهر ایلام نشان می دهد، صرفه‌جویی در مصرف آب و در این مورد خاص، هرچند خوب است ولی نمیتواند پاسخی کامل و درست به سوالی حساس باشد.

حال سوال این است: چرا در شهر ایلام قطعی های مکرر آب اتفاق می افتد؟!

برای پاسخ به این سوال می بایست به سراغ بررسی رفتار و یا اقدامات مجموعه‌ی مدیریت استان در این خصوص رفت. در زندگی انسان مدیریت همیشه امری حیاتی است و بدون مدیریت نه میتوان زندگی کرد و نه اقدامی صورت داد. مدیریت را میتوان به صورت اولویت بندی درست از مجموعه‌ای از اقدامات و یا کارها در زندگی هر شخصی تعریف کرد که با اهداف خاصی نظیر تسهیل زندگی انسان اتفاق می افتد. اگر مفهوم مدیریت را در بازه‌ای گسترده‌تر بررسی کنیم و آن را به مدیریت سیاسی، مدیریت اقتصادی، مدیریت فرهنگی، مدیریت منابع و … تعمیم دهیم، حساسیت آن دوچندان می شود. چراکه برای مثال در مدیریت منابع در سطح یک کشور، استان و یا شهر، هرگونه اهمال و یا چشم پوشی در اولویت بندی ها و یا سوءمدیریت در فراهم کردن زمینه برای رفاهیات مردم و یا عدم ایجاد تسهیل‌گری میتواند فاجعه‌ای جبران ناپذیر به جای بگذارد.

مدیریت منابع و مصارف آب در استان ایلام باتوجه به تعدد بارش ها درسال آبی جاری و سطح مناسب آب سد های ایلام، به گونه‌ای نامناسب صورت گرفته که تا لحظه‌ی نگارش این یادداشت، آب بسیاری از مناطق شهر ایلام، برای ساعات متعددی قطع و یا با افت شدید فشار مواجه بوده است که این مسئله مفهومی جز سوءمدیریت را به ذهن باقی نمیگذارد.

حجم بسیار زیاد از پیام های دریافتی از مخاطبان مبنی بر نارضایتی در زمینه قطعی آب مناطق مختلف شهر ایلام، می بایست مسئولان آبفای ایلام و سایر مسئولان مرتبط در این زمینه خصوصا مسئولان نظارتی را به فکر فرو برد تا نتیجه تلاش های آنان به صورت واضح برای مردم قابل لمس باشد. در سمت دیگر نیز استاندار ایلام باید این مسئله را در اولویت کاری خود قرار داده و به صورت ویژه آن را پیگیری کند. قطعا عصبانیت مردم با وضع موجود ادامه خواهد داشت و شخص استاندار به عنوان نفر اول دولت در استان می بایست پاسخگوی سوءمدیریت مدیران زیرمجموعه‌ی خود در ادارات کل مرتبط با این موضوع و نیز نارضایتی مردم باشد.

هرچند که تلاش های شبانه روزی آن دسته از افرادی که در این زمینه به معنای واقعی کلمه جهاد میکنند، تا آبی به درون لوله های منازل مردم جاری شود قابل چشم پوشی نیست. اما مردم نیاز دارند که به صورت شبانه روزی آب داشته و از قطعی های آب و یا افت فشار جلوگیری شود. اما در هر حال، آبی که قاعدتا باید کاهنده‌ی عطش مردم باشد، نبودنش، آتش عصبانیت آنان را شعله‌ورتر می کند.

اخبار مرتبط