رفتن به بالا

پایگاه خبری فرهنگی اجتماعی ایلام 53

تعداد اخبار امروز : 4 خبر


  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۱۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 28 April
در ادامه مصاحبه با معلمان در ارتباط با رتبه بندی:

رتبه بندی امیدوار کننده و رضایت بخش بود

پس از اجرای طرح رتبه بندی اهد واکنش های مختلفی از سوی فرهنگیان و یا گروه های صنفی در مقابل این طرح بودیم. واکنش ها دامنه ی گسترده ای از تشویق و تحسین دولت برای اجرای رتبه بندی تا مخالف برخی گروه های صنفی به منظور عدم بارگذاری مدارک و مستندات را شامل می شد.

حامد گنجی، ایلام ۵۳ – رتبه بندی معلمان از جمله طرح های صنفی بود که سال ها بر زمین مانده و علی  رغم صحبت های فراوان مسئولین و مطالبه فرهنگیان برای اجرای آن، دولت ها با بی مهری به این طرح نگاه میکردند اما سرانجام در دولت سیزدهم، معلمان رتبه های خود را دریافت کردند.

پس از اجرای طرح رتبه بندی اهد واکنش های مختلفی از سوی فرهنگیان و یا گروه های صنفی در مقابل این طرح بودیم. واکنش ها دامنه ی گسترده ای از تشویق و تحسین دولت برای اجرای رتبه بندی تا مخالف برخی گروه های صنفی به منظور عدم بارگذاری مدارک و مستندات را شامل می شد.

رصد های مختلف حاکی از این بود که برخی از گروه های صنفی که ظاهرا اسم و رسم فرهنگیان را نیز داشتند، با تشکیل گروه های مجازی در بستر شبکه های اجتماعی نظیر تلگرم، معلمان را به عدم بارگذاری مدارک در سایت رتبه بندی تشویق و اجرای این طرح را تکفیر می کردند.

وجود اینگونه از واکنش ها، و مباحث و صحبت های فراوانی که در فضاهای حقیقی و مجازی پیرامون رتبه بندی مطرح می شد، باعث شد تا مصاحبه هایی را با برخی از فرهنگیان استان ایلام در این زمینه ترتیب دهیم.

خانم م . ص از فرهنگیان جوان استان ایلام که دارای ۱۳ سال سابقه و مدرک کارشناسی ارشد و دبیر یکی از دبیرستان های دخترانه در یکی از شهرستان ها و مناطق استان ایلام می باشد رتبه بندی را خوب و امیدوار کننده و رضایت بخش توصیف میکند و به خبرنگار ما میگوید: “این طرح علاوه بر انتفاع مالی که برای ما داشته و حقوق های ما را چند میلیون تومان افزایش داده، معلمان را با امید و دلگرمی بیشتری برای حضور در کلاس درس رو به رو کرده است.”

این معلم همچنین به فرایند اجرای رتبه بندی اشاره میکند: ” این فرایند بین معلمان جنب و جوش زیادی را به وجود آورد، به گونه ای که میدیدم بسیاری از همکارانم به دنبال اسناد و مدارک و مستندات سال های گذشته خود هستند تا با بارگذرای آن ها در سایت رتبه بندی امتیازهایشان را بالا ببرند.”

وی مکثی کوتاه و نگاهی به تلفن همراه خود میکند و با لبخند میگوید: همین گوشی تلفن همراه اگر نبود خیلی ها مستنداتشان را نمیتوانستند پیدا کنند. چون مستندات را در گوشی ذخیره میکردند یا اینکه در به در در گروه های مجازی به دنبال این بودند که کدام مستند و مدرک مربوطزط به کدام گویه در سایت رتبه بندی می باشد!”

از اول سوال میپرسم که آیا فرایند بارگذاری مدارک در سایت رتبه بندی غیر شفاف بوده که معلمان را اینگونه به زحمت انداخته است؟ در جواب با صراحت میگوید: ” بله تا حدودی غیر شفاف بوده. چون خیلی ها نمیدانستندکه کدام مستندات مربوط به کدام گویه می باشد. درواقع گویه  ها در آن سایت رتبه بندی توضیحات خاصی نداشتند، که مشخص شود مثلا اگر من یک لوح تقدیری درباره یک طرح یا جشنواره دارم مربوط به کدام گویه است. و همین مسئله برای همکاران گیج کننده بود.”

درادامه از او میپرسم آیا آموزش خاصی از طرف ادارات آموزش و پرورش به شما در زمینه نحوه بارگذاری مستندات یا ایجاد ارتباط بین مستندات و گویه داده نشده؟ پاسخ می دهد:” خیر اینگونه نبود که ما را آموزش دهند که کدام مستندات مربوط به کدام گویه است. البته برخی کلیپ ها را در گروه های مختلف فرهنگیان مشاهده کردیم که از طرف مسئولان اداره ارسال می شدند. اما آموزش متمرکز یا جدی در این زمینه وجود نداشت. چون طرح رتبه بندی برای اولین بار بود که اجرا می شد، شخص خاصی هم تجربه نداشت که از او بپرسیم برای همین خیلی ها کلافه شده بودند.

پایان بخش صحبت کوتاه ما با این شخص سوالی درباره پیشنهاد برای بهبود اجرای رتبه بندی بود، به او میگویم با توجه به صحبت های شما، فرایند اجرای رتبه بندی برای معلمان با اشکالات جدی همراه بوده، ولی با این حال این طرح را امیدوار کننده توصیف کردید و از آن راضی هستید، نظرتان چیست؟ آری این طرح خوب و امیدوار کننده است و رضایت را در بین همکارانم برای اجرای این طرح میبینم. ولی باید اشکالات را هم گفت. مثلا اگر آموزش های لازم به معلمان ارائه می شد، یا اینکه زیرساخت های سایت رتبه بندی قوی تر می بود و دچار اشکالات فنی نمی شد. و یا اینکه گویهه ای سایت رتبه بندی توضیحات و یا شفافیت بیشتری می داشتند بهتر می شد.

اخبار مرتبط