فرهنگ
کد خبر : 858
شنبه - 28 فروردین 1400 - 14:50

اینجا نفس، گدایی می‌کند

 اکنون هم در ذهن با مرور آن در افکار نگرانش، قطرات اشک در چشمانش به هم تلاقی یافته، حلقه اشک را تشکیل و بدون فوت وقت بر صورت غمگینش شیارهایی باریک ایجاد می‌کند.

از آن روز می‌گوید که کنار مادر آخرین ناهار دورهمی را خوردند و چند روز بعد بود که با آمدن کرونا به دور از هم بودن از سوی متولیان بهداشت و سلامت تشویق شدند.

با وجود اینکه بین منزلش با مادر فقط یک دیوار فاصله بود ولی بخاطر حفظ سلامت مادر که عاشقانه از دوران کودکی در نبود پدر برای او و ۲ خواهر و برادرش هم پدر بود و هم مادر، در این ۱۴ماه نبرد با کرونا تنها مادر را در حیاط خانه ملاقات می‌کرد.

بزرگترین دلخوشی همان حیاط قدیمی خانه پدری بود که بعد از فشردن زنگ و باز شدن در، در چارچوب آن می‌ایستاد و نگاهش بعد از گذشتن از رزهای رنگی و یاسی که  بویش همه را سرمست می‌کرد به نگاه مادر تلاقی می‌خورد.

بزرگترین دلخوشی او از دیدار بزرگترین و محکمترین تکیه گاه زندگی همین دیدار چند لحظه ای بود که گاهی از سر دلتنگی بعضی وقت ها در طول روز دو بار آنرا تکرار می کرد.

با وجود اینکه ۱۴ ماه از نوازش دست مادر و آغوش پر مهرش محروم بود ولی چون سلامت مادر دلیل این کار بود دلخوشی محکمی برای همه دلتنگی هایش شده بود.

اما با وجود این همه مراقبت و به دلیل مراجعه حضوری یکی از بستگان در ایام تعطیلات نوروز، مادر به کرونا مبتلا و حالا او و خواهر و برادرش مانده اند با پنجره ای که نگاه آنها را به چهره بیمار مادر در بخش آی سی یو پیوند می زند.

این تنها گوشه ای از زندگی توام با رنج خانواده یکی از بیماران بستری در بخش نگهداری مبتلایان کرونای بیمارستان مصطفی خمینی(ره) ایلام است.

آنطرف تر مادری بستری است که کمتر از یک هفته پیش همسرش را بر اثر کرونا از دست داده است و حالا به همراه یکی از فرزندانش بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری هستند.

علت ابتلای این مادر هم سفر فرزندش در ایام نوروز از یکی از استان های جنوبی کشور بوده که متاسفانه علائم کرونا را به پای سرماخوردگی دانسته و موجب ابتلای خانوادگی آنها شده است.

بستری کودکان نیز یکی از غم انگیزترین صحنه های این بیمارستان است، کودکانی که بجای شادی و بازی و خنده معصومانه و مظلومانه زیر اکسیژن به خواب رفته اند.

اینجا حکایت غم انگیز هر بیمار و درد و دل همراهان تاسف بار است و دل هر انسانی را بدرد می آورد.

دنیای داخل بخش بیماران کرونایی با همه جا فرق دارد، صدای سرفه به همه هیاهوها پیشی گرفته، اینجا نفس ها کم آمده، آنقدر کم که گویی صدایی گدایی نفس می آید، کافیست گوش بخوابانی.

وقتی حکایت غم انگیز بیماران این بخش را می بینم آرزو می کنم ای کاش تصاویر تک تک آنها از رسانه ها و رسانه ملی و یا صفحه مانیتوری در گوشه گوشه شهر پخش می شد.

ای کاش تصاویر این نفس ها و چهره های معصوم زیر اکسیژن آنها را افرادی می دیدند که هنوز کرونا را باور ندارند، هنوز ماسک نمی زنند و دسته دسته با دوستان برای گشت و گذار راهی خیابان می شوند، کاسبانی ببینند که بی توجه به دستورالعمل های ابلاغی ستاد کرونا مخفیانه مغازه های خود را باز و بی خیال کرونا به کاسبی شان می پردازند.

این تصاویر را باید خانواده هایی ببینند که فارغ از کرونا برنامه ریزی دورهمی در آخر هفته دارند و زیر یک سقف برای کرونا میهمانی می گیرند، ای کاش افرادی ببینند که به اسم کرونا پوزخند زده، ماسک را قبول ندارند و اطرافیان را به عدم رعایت نکات بهداشتی ترغیب می کنند و دهها ای کاش دیگر…

اگرچه بهار فصل دلبری عروس زاگرس است که دامن سبز مخملینش را در دشت ها پهن می کند ولی این روزها لباس قرمز به تن دارد و امسال فصل اندوه مردمش شده است.

عروس زاگرس که همیشه در بهار از مردم با دشت های سبز پذیرایی می کرد و چشمانش از هیاهوی مردمی که برای تفریح به دشت هایش می رفتند برق می زد اما این روزها حزن انگیز فرزندانش است، او هم این روزها صدای سرفه های مردمانش را از جای جای ایلام می شنود و گویی انگشتانش را از غم تنگی  نفس های مردم و تحمل سخت این صداها به گوش می برد که بیشتر این صداها رنجش ندهد.

روند افزایشی سریع آمار مبتلایان و سیر صعودی فوتی ها این روزها دل هر ایلامی را به لرزه درآورده است، آماری که معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام آنرا بشدت نگران کننده می داند و از عدم توفیق در کاهش ابتلا به کرونا خبر می دهد.

روز بروز تعداد مبتلایان کرونا در حال افزایش است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: بزرگترین نقطه ضعف کنونی که در حال صدمه دیدن از آن هستیم عدم توفیق در کاهش ابتلا به بیماری است.

دکتر جمیل صادقی فر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روز بروز تعداد مبتلایان در حال افزایش بوده و تنها راه برون رفت از این وضعیت کاهش ابتلا باید باشد.

وی کاهش تجمع هایی نظیر محافل عزا و عروسی، بانک ها و دفاتر پیشخوان، کاهش ترددهای غیرضروری و حذف دورهمی های خانوادگی را مهمترین راهکار در این زمینه عنوان کرد.

وی همچنین بر استفاده حداکثری از ماسک و رعایت فاصله یک و نیم متری در اماکنی نظیر صف نانوایی ها را از دیگر راهکارهای برون رفت از شرایط امروز کرونا در استان دانست.

به گفته وی، چنانچه این مسائل به مدت دو هفته رعایت شود و پویش نه به دورهمی ها و تجمع ها راه اندازی شود وضعیت موجود قابل کنترل خواهد بود.

کوچکترین علامت باید آغاز مراقبت و قرنطینه باشد

وی گفت: افرادیکه به هر دلیلی علایمی نظیر سرفه، آبریزش بینی، بدن درد و سردرد را در خود احساس کردند بدون فوت وقت مراقبت های سرپایی را آغاز و به مراکز درمانی و منتخب کرونا مراجعه کنند.

وی اظهار کرد: مراجعه زودهنگام به مراکز درمانی موجب می شود بیماران با دریافت دارو، تغذیه مناسب و استراحت هم مانع انتقال بیماری به اطرافیان و دیگران نشده و با کارهای خود مراقبتی به مرحله بستری نرسند.

آمار بسیار بالای ابتلا و فوتی کرونا در ایلام

وی در ادامه گفت: ۳۲ فوتی ناشی از کرونا در استان ایلام در کمتر از یک ماه فروردین ماه در استان ثبت شده در حالی که در سه ماه آخر سال گذشته مجموع فوتی ها تنها ۲۲ مورد بوده است.

وی با اشاره به اینکه آمار فوتی ها بسیار نگران کننده است، گفت: تعداد فوتی ها در هفته اول فروردین ماه چهار نفر، هفته دوم چهار نفر، هفته سوم پنج نفر و هفته چهارم تاکنون نسبت به هفته سوم نزدیک به چهار برابر شده و ۱۹ مورد فوتی ثبت شده است.

وی تعداد مبتلایان در هفته اول فرودین را ۶۲۱ نفر، هفته دوم یک هزار و ۲۸۷ نفر، هفته سوم ۲ هزار و ۲۳۶ نفر و هفته چهارم تاکنون را یک هزار و ۶۷۰ نفر اعلام کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: تعداد بستری ها نیز در هفته اول فروردین ۱۲۲ نفر، هفته دوم ۲۰۳ نفر یعنی ۲ برابر و در هفته سوم ۳۵۰ نفر و ۲ برابر و در هفته چهارم تاکنون ۴۴۴ نفر است که بستری های فرورین ۱۴۰۰ به تنهایی بیش از ۲ برابر کل بستری شدگان کرونایی در سه ماهه آخر سال ۱۳۹۹ است.

شرایط ایلام روزهای آینده سخت تر می شود

وی با بیان اینکه روزهای آینده به مراتب سخت تر خواهد بود، تصریح کرد: تعداد مبتلایان در فروردین امسال به تنهایی بیش از مجموع کل مبتلایان در ماه های آذر، دی، بهمن و اسفند ۱۳۹۹ است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام به افزایش تعداد بستری ها اشاره کرد و افزود: ۸۸ بیمار جدید در مراکز درمانی استان بستری شده که با احتساب آنها تعداد بستری های موجود به ۳۰۱ نفر رسیده است.

وی اظهار داشت: از بستری های جدید ۲۵ مورد مربوط به ایلام، ۱۷ نفر آبدانان، ۱۳ نفر دهلران، ۱۱ نفر دره شهر، هشت نفر ایوان، ۶ نفر چرداول، چهار نفر بدره، سه نفر مهران و یک نفر نیز مربوط به سیروان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: ۳۱۷ ابتلای جدید در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شده و مجموع مبتلایان استان به ۳۲ هزار و ۶۷۶ نفر رسیده و مجموع بهبودیافتگان نیز ۲۹ هزار و ۶۳ نفر است.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی ایلام، شهرستان های هلیلان و ملکشاهی در وضعیت نارنجی و مابقی ۱۰ شهرستان استان در وضعیت قرمز قرار دارند.