اقتصاد » دولت
کد خبر : 854
شنبه - 28 فروردین 1400 - 14:42

حل معضل آب گوگرد «دهلران» در سال جاری/ بوی تخم مرغ گندیده‌ای که تمام تجهیزات شهر را نابود می‌کند

مشکل آب گوگردی در دهلران یکی از مشکلات قدیمی و مطالبات جدی مردم دهلران است؛ دهلران شهری در جنوب استان ایلام است؛ این شهر در استان از نظر جمعیت رتبه‌ی دوم و از نظر مساحت اولین شهرستان استان بوده و نسبت به دیگر شهرستان‌های استان ایلام، مرز مشترک بیشتری با کشور عراق دارد.

چشمه‌های آبگرم با خواص درمانی و گوگردی در فاصله ۳ کیلومتری از شهر دهلران، در دامنه کوه سیاه کوه و نزدیک به غار خفاش قرار دارند که با دمای حدود ۵۰ درجه سانتیگراد دارای چشمه‌های بهداشتی آبگرم و استخرهای لجن درمانی بوده و از اهمیت درمانی خاصی برخوردار هستند.

چشمه‌های آبگرم در پایین دشت، سرد شده و به نام «سرگرو» یا «سرگراب» برای مصارف کشاورزی و گوسفندان استفاده می‌شود و بیشتر اوقات به ویژه در هوای معتدل بوی گوگردی این چشمه‌ها که شبیه به بوی تخم مرغ پخته است، فضای شهر را در برمی‌گیرد؛ جریان این آب در جنوب غربی دهلران منطقه شوره زاری را به وجود آورده که پوشیده از گیاهان گز است.

این چشمه‌ها دارای آبی باخواص گوگردی هستند که از دل زمین می‌جوشند و در مسیر رودخانه نیز آب معدنی جریان دارد.

نظر کارشناسان در خصوص چشمه‌های آب گرم

یکی از کارشناسان در این رابطه می‌گوید: چشمه‌‎های آبگرم دهلران از انواع فسیلی است؛ یعنی در اثر ‏فعل و انفعالات منابع نفت و گاز منطقه به وجود آمده‌‎ و از دو رشته اصلی سرچشمه می‌‎گیرند؛ آن‌ها پس از تلاقی با یکدیگر، رودخانه‌ه‎ایی از ‏آب گرم به همراه مواد معدنی را تشکیل می‌دهند و جاری می‎‌شوند.

برخی از کارشناسان، اما ‏منشأ آن را بارندگی می‌دانند که در سازند‌های زمین شناسی و در لایه‌های آهکی این منطقه نفوذ می‌کنند و پس از چرخش‌های عمقی‌ای که در زمین انجام می‌دهند بر اساس شیب زمین گرمایی به دمای آن‌ها اضافه می‌شود.

یکی از نکات جالب در مورد چشمه‌های آبگرم دهلران این است که آب این چشمه در طول روز با توجه به انعکاس نور خورشید به صورت هفت رنگ خود را نشان می‌دهد؛ این آب برای بهبود رماتیسم، حساسیت، دمل، زخم‌ها و همچنین شکستگی استخوان و کوفتگی بسیار موثر است؛ اما کسانی که دچار ناراحتی‌های قلبی هستند به‌علت گوگرد زیاد در منطقه باید از چشمه استفاده نکنند.

اما همه‌ی این‌ها قسمت زیبای ماجراست، بوی تلخی گوگرد از آنجا احساس می‌شود که این آب هفت رنگ مشکلاتی را نیز برای مردم به وجود می‌آورد.

مشکلات ناشی از انتشار گازهای گوگردی 

(آرمین-ح) از شهروندان دهلرانی می‌گوید: به خاطر گازهای گوگردی این چشمه‌ها همه‌ی وسایل برقی و فلزی، حتی خودرو‌ها خراب می‌شوند و از بین می‌روند.

وی ادامه می‌دهد: هر ۶ ماه یکبار باید هزینه‌ی سنگین تعمیر کولر و تمام لوازم الکترونیکی را متحمل شویم؛ مسوولانی که می‌گویند لوله کشی آب برایشان هزینه دارد به فکر هزینه کردن هر ساله‌ی مردم نیستند؟!

به سراغ یکی از تعمیراتی‌های شهر دهلران هم رفتیم؛ هر چقدر که نان مردم از عبور آب گوگردی آجر می‌شود، نان او و هم صنفی‌هایش در روغن افتاده است؛ هرچند که به گفته‌ی خودش این نان و روغن به مذاقش خوش نمی‌آید و با مردم همدردی می‌کند.

گاز گوگرد وسایل برقی را از کار می‌اندازد

این تعمیرکار می‌گوید: هزینه تعمیر یخچال بیشتر اوقات چندین میلیون تومان است؛ چون که گاز گوگرد، موتور آن را از کار می‌اندازد و باید تعویض شود؛ علاوه بر این وسایلی مثل اتو، ماشین لباسشویی، تلویزیون و … هر کدام هزینه‌ی خاصی دارد.

اما این تمام ماجرا نیست؛ این گوگرد کام بیماران دهلرانی را نیز تلخ کرده است.

خسارت به تجهیزات پزشکی و درمانی 

تاثیر مخرب و زیان بار ناشی از تصاعد گاز گوگرد آبگرم دهلران تجهیزات پزشکی و درمانی بیمارستان شهدای این شهرستان را از کار انداخته و علاوه بر بلاتکلیفی بیماران، خسارت زیادی را به بیمارستان و بیت‌المال وارد کرده است.

از جمله‌ی خسارات می‌توان به غیر فعال شدن سی تی اسکن(سولفاته کردن برد‌های الکترونیکی و…) ،
خسارت به سیستم برق بیمارستان شامل (سولفاته شدن سیم‌ها، تابلو‌ها و…) ، خسارت به سیستم‌های تاسیساتی بیمارستان از جمله سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، خسارت به سایر تجهیزات پزشکی از جمله رادیولوژی دیجیتال، اکو، سونوگرافی و تجهیزات آزمایشگاهی مانند: سل کانتر و اتو آنالایزر و… اشاره کرد که مسوولین بیمارستان شهدای دهلران طی سال‌های گذشته با رسانه‌ها در میان گذاشته‌اند.

گوگرد برای رشد گیاهان لازم است

کارشناسان آب و خاک می‌گویند، آب این جاذبه طبیعی و گردشگری برای زمین‌های کشاورزی حکم ویتامین دارد و مقدار کمی گوگرد برای رشد گیاهان لازم است.

در کنار نظریه‌ی علمی کارشناسان، کشاورزان هم بر این باورند که در فصل زمستان و سرمای زمین این آب‌های گرم به دل خاک می‌رود و آن را گرم می‌کند، گرمایی که باعث جان گرفتن زمین می‌شود و آن را برای کاشت و رشد و نمو بذر آماده می‌کند؛ اما جدا از همه‌ی این مزایای علمی و تجربی، رسیدن آب از بیراهه، این روز‌ها به بزرگ‌ترین مشکل کشاورزان تبدیل شده است.

تهدید سلامتی مردم 

(حسن-ش) دیگر شهروند دهلرانی می‌گوید: عبور آبگرم از داخل کانال‌های شهر دهلران باعث سرازیر شدن زباله‌ها و ترکیب آن با آب فاضلاب شهری می‌شود؛ بنابراین آبیاری زمین‌های کشاورزی با این آب ناسالم نه تنها سودی برای آنها ندارد؛ بلکه باعث تهدید سلامت مردم نیز می‌شود.

در سال‌های گذشته برای حل این مشکل، طرح ساماندهی چشمه‌های آبگرم و اجرای سیستم انتقال آب به اراضی کشاورزی جنوب دهلران شکل گرفت.

اعتبار پیش بینی شده به طرح اختصاص داده نشد

علی پوراحمد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام در خصوص این پروژه و زمان تقریبی تکمیل آن، گفت: در سال گذشته اعتبار پیش بینی شده به طرح اختصاص داده نشد و در حاصل حاضر برای ارائه آمار دقیق بودجه مورد نیاز این طرح، نیازمند کارشناسی و بررسی دقیق‌تر هستیم.

مشکل آب گوگردی یکی از مشکلات قدیمی این شهرستان است

به گفته‌ی مجید عسگری فرماندار دهلران مشکل آب گوگردی دهلران که یکی از مشکلات قدیمی دهلران است؛ پس از دوره بازسازی و بازگشت آوارگان جنگ تحمیلی به شهر خود و استفاده آنها از لوازم و تجهیزات جدید این مشکل خود را بیش از پیش نمایان کرد.

عسگری گفت: گوگرد موجود در این آب موجب سولفاته شدن لوله‌های مسی و قطعات موجود در لوازم مورد استفاده مردم می‌شود.

فرماندار دهلران ادامه داد: طرح ساماندهی چشمه‌های آبگرم و اجرای سیستم انتقال آب به اراضی کشاورزی جنوب دهلران در فاز اول خود یعنی انتقال آب به پایین دست، در سال گذشته به پیمانکار واگذار شد و  تا کنون بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما برای تکمیل این خط لوله  ۶/۴ کیلومتری به حدود ۱۰ میلیاد تومان بودجه نیازمندیم.

عسگری ادامه داد: با همکاری نماینده مجلس، امور آب و استانداری در حال تلاش برای حل این مشکل هستیم و امیدواریم بتوانیم با تأمین بودجه لازم برای این طرح شاهد پایان فاز اول در سال ۱۴۰۰ باشیم.

برای پیگیری‌های بیشتر تلاش کردیم تا با نماینده حوزه جنوب ایلام در مجلس هم گفت‌وگویی داشته باشیم، اما متاسفانه پس از تلاش‌های فراوان موفق به صحبت و دریافت پاسخ نشدیم!

حال باید منتظر بود و دید که آیا مسوولین موضوع را پیگیری می‌کنند یا مردم باید کماکان بوی تخم مرغ پخته، را در فضای شهر تحمل کنند؟

انتهای پیام/