رفتن به بالا

پایگاه خبری فرهنگی اجتماعی ایلام 53

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۱ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 20 April

ابتکار عمل استاندار جدید ایلام در آغاز کار خود در فعال سازی دیپلماسی مرزی را می بایست فصل جدیدی در روابط دیپلماتیک بین ایران و عراق در سطح استانداران دو کشور قلمداد نمود.

محمدصحرایی – سرپرست روابط عمومی استانداری ایلام؛روز پنجشنبه به تاریخ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ حسن بهرام نیا و مثنی علی مهدی استانداران ایلام و دیاله عراق، برای اولین بار در تاریخ مناسبات بین دو کشور ایران و عراق با هم دیدار کردند. این دیدار که به دعوت دکتر حسن بهرام نیا استاندار ایلام صورت گرفته است از آنجا حائز اهمیت می باشد که دکترین دولت سیزدهم برای توسعه استان مرزی ایلام، استفاده از ظرفیت ویژه مرز است و در این میان فعال سازی بازارچه های مرزی از جایگاه مهم و کلیدی برخوردار هستند.

در سالیان گذشته دو مرز چیلات ‌و چنگوله مجوز ایجاد بازارچه را از هیئت دولت دریافت کرده و بازارچه هلاله شمالی نیز در کمیسیون‌های تخصصی مصوب شده بود و بایست برای تصویب نهایی به هیئت دولت برود. با این حال فعالیت دولت گذشته در حوزه مرزی صرفا در همین حدود متوقف ماند.

موضوعی که در سالیان گذشته می توانست فرصتی تازه به روی ایران در دور زدن تحریم ها بگشاید امروز به به عنوان یک پارادایم اصلی از طرف دولت سیزدهم با عزم و اراده ای جدی دنبال می شود. از این رو ابتکار عمل استاندار جدید ایلام در آغاز کار خود در فعال سازی دیپلماسی مرزی را می بایست فصل جدیدی در روابط دیپلماتیک بین ایران و عراق در سطح استانداران دو کشور قلمداد نمود.

واضح است که فعال سازی بازارچه های چیلات، چنگوله و هلاله شمالی علاوه بر اینکه می تواند گام بلند دولت سیزدهم برای عبور استان از محرومیت باشد، سکویی برای توسعه صادرات ایران تا بندر لاذقیه نیز محسوب شود.

با این اوصاف دیدار امروز استانداران ایلام و دیالی عراق که به نوعی فعال سازی دیپلماسی مرزی در غرب کشور قلمداد می شود نه تنها یک نقطه عطف در روابط بین این دو استان به حساب می آید بلکه می تواند به ارتقای مناسبات تجاری و اقتصادی بین دو کشور ایران و عراق نیز منجر شود.

اخبار مرتبط