فرهنگ
کد خبر : 727
چهارشنبه - 25 فروردین 1400 - 11:22

۹ اثر ناملموس ایلام در فهرست آثار ملی ثبت شد

به‌گزارش ایلام ۵۳، عبدالمالک شنبه‌زاده اظهار داشت: این آثار شامل مهارت تهیه شیرینی محلی کله‌کنجی، مهارت پخت نان پپگ، مهارت ساخت هیزه(محل نگهداری روغن حیوانی)، آواهای مشک‌زنی و بازی محلی کلاوروان، ساخت و موارد استفاده چالگ و میه‌کوت (هاون بزرگ چوبی) نحوه برداشت نمک، نحوه برداشت شوکه و کاربرد گژگ کاو در زندگی (مهره‌ آبی) است که در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

شنبه‌زاده افزود: به دلیل وجود فرهنگ‌های مختلف با زبان و گویش متفاوت در ایلام، آثار شاخص فراوانی در حوزه میراث ناملموس در استان قابل شناسایی و مستندسازی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام یادآور شد: ایلام بخشی از تمدن عیلام باستان بوده که در هزاره سوم پیش از میلاد به‌وجود آمده و به عنوان یکی از مهدهای حیات بشری مملو از آثار، محوطه‌ها و بناهای دوره‌های مختلف تاریخی و ماقبل تاریخ است.

شنبه زاده ادامه داد: ثبت آثار منقول و غیرمنقول، طبیعی و ناملموس در فهرست آثار ملی موجب حفاظت بیشتر، تخصیص اعتبار برای حفاظت، مرمت، بازسازی و نگهداری بهتر آثار است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام در بخش دیگری از سخنانش گفت: همچنین سال گذشته ۱۰۰هزار اقلام تبلیغاتی شامل بروشور، کتابچه، پوستر، کارت پستال، ساک‌دستی، کتاب معرفی استان به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی، نقشه و سی دی و همچنین نقشه راهنمای گردشگری برای معرفی هر چه بهتر استان تهیه و چاپ شد.

شنبه زاده با بیان اینکه صنعت گردشگری به‌عنوان شاخه‌ای پویا از بخش خدمات بیش از هر فعالیت اقتصادی دیگر نیازمند معرفی و بازاریابی است، افزود: هدف از چاپ اقلام تبلیغاتی معرفی استان به گردشگران و زائران به ویژه در ایام اربعین در زمان پساکرونا که شامل پیشینه تاریخی، جغرافیا، صنایع‌دستی، سوغات محلی، موسیقی بومی، مردم‌شناسی، یادمان‌های دفاع مقدس و مشخصات دفاتر، مهمانپذیرها و هتل‌های استان وهمچنین معرفی جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و مذهبی، اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها، مجتمع‌های بین‌راهی، زائرسراها، پمپ بنزین‌ها و دیگر اطلاعات استان در شناساندن و معرفی استان ایلام به عموم گردشگران ضروری است.

شنبه‌زاده این اقدام را در راستای هدایت گردشگران و زائران اربعین و همچنین معرفی آثار توریستی و گردشگری استان دانست و اضافه کرد: استان ایلام با بهره‌مندی از تاریخ و میراث ۱۰ هزارساله از زندگی اجتماعی بشر، گردشگری دفاع مقدس و گردشگری مذهبی از ظرفیت بالایی برای جلب گردشگران برخوردار است.

استان ایلام یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری دارد که ۷۷۴ اثر آن تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این تعداد ۷۳۷ اثر تاریخی، ۲۴ اثر معنوی، ۶ اثر طبیعی و هفت اثر نیز مکان رویداد دفاع مقدس است.