رفتن به بالا

پایگاه خبری فرهنگی اجتماعی ایلام 53

تعداد اخبار امروز : 1 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April

در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران از لوح بزرگداشت ثبت زمین فوتبال شهدای چوار با حضور وزیر کشور، استاندار ایلام و جمعی از مسئولین رونمایی شد.در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران از لوح بزرگداشت ثبت زمین فوتبال شهدای چوار با حضور وزیر کشور، استاندار ایلام و جمعی از مسئولین رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری ایلام۵۳؛هواپیماهای رژیم بعثی عراق ۲۳ بهمن ماه سال ۶۵ در جنایتی وحشتناک و غیرانسانی با پرواز در ارتفاع پایین بر فراز زمین فوتبال چمن بخش چوار و ریختن بمب ۱۵ نفر از نوجوانان و جوانان فوتبالیست ایلامی را که در حال انجام مسابقه بودند به شهادت رساندند.

این حادثه که منجر به شهادت و زخمی شدن بهترین جوانان و نوجوانان فوتبالیست تیم منتخب استان ایلام شد به عنوان یکی از جنایت‌های تاریخی صدام و رژیم بعت در تاریخ ثبت شده است. این واقعه درست زمانی رخ داد که تیم‌های نوجوانان استان ایلام در رقابت‌های قهرمانی کشوری هر سال با کسب یکی از مقام‌های نخست تا سوم جزء سه تیم برتر کشور بودند.

در این حادثه‌ یونس تلوکی، مجتبی ناصری، علی نجات کرمی، علی عباسی، محمد کمالوندی، جهانگیر کاوه، عبدالرزاق مهدیه، صیدمحمد زارعی، حسین هزاوه، حمیدرضا رضایتی( داور مسابقه)، مراد آذرخش، خلیل مظفری، سجاد مظفری، محمدجواد مظفری و امجد حیدری(تماشاگران مسابقه) به شهادت رسیدند.

مقام معظم رهبری امسال در دیدار دست‌اندرکاران کنگره ۳۰۰۰شهید استان ایلام، شهادت چندین ورزشکار و تماشاچی ایلامی بر اثر بمباران مسابقه فوتبال در ۲۳ بهمن ۶۵ را یادآور مظلومیت شهدای ورزشکار خواندند و با بیان اینکه صدام این جنایات را به پشتوانه مدعیان جهانی حقوق بشر انجام می‌داد، افزودند: نویسندگان و هنرمندان، این بیان حقایق را در ابعاد جهانی معرفی، و مدعیان دروغین حقوق بشر را رسوا کنند.

«محمدعلی قاسمی» ، رئیس حوزه هنری استان ایلام، نیز از برگزاری جشنواره‌ی ملی تجسمی «دقیقه‌ی ۵۵» با موضوع شهدای زمین فوتبال چوار و با حضور گرافیست‌های برتر ۳۱ استان کشور از۲۰ تا بیست و سوم بهمن در شهر چوار  خبر داد و اظهار کرد: از سوی حوزه هنری اولین گام؛ با راه‌اندازی جشنواره ملی تجسمی برداشته شده و امیدوارم با استفاده از ظرفیت نهادهای مختلف در جهت باشکوه‌تر برگزار کردن جشنواره و بازتاب ملی این رویداد هنری، بتوانیم ابعاد مختلف این حادثه به نمایش گذاشته شود.

رئیس حوزه هنری استان ایلام گفت: جشنواره‌ی ملی تجسمی دقیقه‌ی ۵۵  با موضوع شهدای زمین فوتبال چوار و با حضور گرافیست‌های برتر ۳۱ استان کشور برگزار و سی و یک اثر فاخر با موضوع زمین فوتبال چوار تولید خواهد شد و در حاشیه‌ی مسابقات جام جهانی فوتبال در معرض دید جهانیان قرار خواهد گرفت.

قاسمی دبیر جشنواره ملی دقیقه‌ی ۵۵ را «مسعود نجابتی» اعلام کرد.

دکتر«مظفر علیشائی» ، مدیرکل ورزش و جوانان استان ایلام، نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ۲۳ بهمن ماه امسال داغ شهدای زمین فوتبال چوار برای مردم و ورزش کشور و جهان ۳۵ ساله می‌شود و تمام تلاش ما در استان این است که در حین اجرای این مسابقه بیش از پیش این رویداد را به جهانیان معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه تیم‌های فولاد خوزستان و پرسپولیس تهران در بهمن امسال به یاد شهدای زمین فوتبال چوار در سال ۱۳۶۵ به میدان می‌روند، گفت: در این زمینه‌ ظرفیت تمام نهادهای فرهنگی در سطح ملی و استانی به کار گرفته خواهد شد و در این زمینه هماهنگی لازم با فدراسیون فوتبال انجام خواهد شد.

عبدالمالک شنبه‌زاده، مدیرکل میراث‌فرهنگی استان نیز گفت: این حادثه منحصر به فرد در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ به شماره ۲۱۴ ثبت ملی شده است.

اخبار مرتبط