رفتن به بالا

پایگاه خبری فرهنگی اجتماعی ایلام 53

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April
  • یکشنبه 25 اردیبهشت 1401 - 15:44
  • کد خبر : 203530
  • پیشخوان
  • چاپ خبر : وجود هزار گونه گیاهی در ایلام

مدیر باغات سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: تعداد گونه‌های گیاهی استان بالغ بر ۱۰۰۰ گونه است که مجموعا در تیره‌های متعدد قرار می‌گیرند.

به گزارش ایلام۵۳؛همایون مظاهری مدیر باغات سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی و از طرفی اقلیم متنوع استان که مناسب کاشت انواع گیاهان دارویی است، در صورت رعایت نکات فنی و حمایت همه جانبه می‌توان بسیاری از اراضی مستعد استان را به کاشت گیاهان دارویی اختصاص داد.

وی افزود: تعداد گونه‌های گیاهی استان بالغ بر ۱۰۰۰ گونه است که مجموعا در تیره‌های متعدد قرار می‌گیرند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گفت: از این تعداد گونه‌های گیاهی تخمین زده می‌شود که بالغ بر ۳۵۰ گونه آن دارویی بوده و به صورت سنتی از آن‌ها برای درمان دردها و بیماری‌ها استفاده می‌شود.

وی افزود: در عرصه طبیعی اعم از جنگل و مرتع استان ایلام رویش گاه‌های مختلف از گیاهان دارویی از جمله: آویشن، ختمی، ریواس، شیرین بیان، مریم گلی، زوفا، گل گاو زبان، کاکوتی، بومادرانه، بابونه و … می‌توان اشاره کرد که به عنوان ذخایر ژنتیکی و طبیعی و نیز پتانسیل‌های بالقوه محسوب می‌شود که در اثر بهره برداری‌های بی‌رویه و غیر متعارف طی سال‌های متمادی مشکلاتی برای بقا آن‌ها به وجود آمده به طوری که رویش گاه‌های این گونه‌ها تخریب و نسل آن‌ها در معرض انقراض قرار گرفته است.

مظاهری گفت: از مهم ترین گونه‌های اقتصادی و بازار پسند که امروز در سطح استان به صورت آبی کشت می‌شود می‌توان به گونه‌های به لیمو، مریم گلی، آویشن باغی، نعنا، بادرنجبویه، زعفران و اسطوخودوس اشاره کرد؛ از سایر گونه‌های قابل کشت به صورت دیم می‌توان به بومادران، بابونه، کاسنی، پنیرک، نسترن، خار مریم، رازیانه و شیرین بیان اشاره کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: با وجود این که تا سال ۱۳۹۰ سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان تقریبا صفر بوده اما آمارها امروزه حکایت از کشت بیش از ۱۳۸ هکتار گیاهان دارویی گل محمدی و زعفران در سطح استان دارد؛ اما پتانسیل‌های استان برای این امر مهم خیلی بیشتر از این مقدار بوده و با توجه به اقتصادی بودن این کار نسبت به بسیاری از محصولات دیگر می‌تواند جایگزین خوبی برای سایر محصولات باشد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط