سیاست
کد خبر : 1320
سه شنبه - 5 مرداد 1400 - 19:59

ماجرای تخلف در انتخابات شورای شهر ایلام چه بود؟

علی کرمی خبرنگار ایلام۵۳؛طی روزهای گذشته موضوع خرید و فروش آرای انتخابات شورای شهر، در برخی شعب اخذ رای استان به سرخط خبرهای رسانه‌ها تبدیل شده؛ اما این موضوع تا چه اندازه صحت دارد؟ آیا نتیجه انتخابات شورای شهر تغییر می‌‌کند؟

انتخابات به خودی خود همواره جذابیت و تب و تاب خاص خود را دارد اما این موضوع گاهی داغ‌تر هم می‌شود؛ به خصوص آن زمان که صحبت از تقلب در انتخابات به میان بیاید؛ در این گزارش به بررسی موضوع خرید و فروش آرای انتخابات شورای شهر در برخی شعب استان ایلام می‌پردازیم.

ماجرا از آنجایی شروع شد که برخی از کاندیداهای انتخابات شورای شهر در نامه‌ای خطاب به فرماندار ایلام، خواستار بررسی و اعمال قانون در رابطه با برخی تخلفات انتخاباتی در انتخابات شورای شهر شدند.

کاندیداها در این نامه همچنین به موضوعاتی نظیر نقص در سیستم الکترونیکی ثبت آرا هم اشاره کرده و خواستار ابطال نتیجه انتخابات شورای شهر شدند؛ در بخشی از این نامه هم به دستگیری چند نفر در رابطه با موضوع خرید و فروش آرا اشاره شده بود که این موضوع باعث شد تا قبل از هر چیز به سراغ دادستان ایلام برویم.

مقامات قضایی اجازه دخالت ندارند

افشار خسروی‌زاد، دادستان ایلام گفت: در خصوص شورای شهر موضوع خرید و فروش آرا وجود دارد و منکر خرید و فروش آرا نیستیم؛ اما در انتخابات شوراها نه در مرحله تایید صلاحیت، نه در مرحله اجرا و نه حتی پس از رای، به هیچ وجه هیچکدام از مقامات قضایی اجازه دخالت ندارند.

وی افزود: برخی خرید و فروش‌های رای صورت گرفته است که دستگاه قضایی ما در این رابطه رسیدگی قاطع کرده؛ اما خرید و فروش رای تاثیری بر صلاحیت کاندیدا ندارد و نهایتا در صورت اثبات آرا مربوطه باطل می‌شوند.

دادستان ایلام اظهار داشت: وقتی دادستانی هیچ دخل و تصرفی در این امور ندارد ما نمی‌توانیم اظهار نظری در این خصوص داشته باشیم؛ چند روز قبل، بیست نفر از کاندیداهای شوراها به دادستانی مراجعه کردند و اعلام شد که ما ناظری در شعبات نداریم.

خسروی‌زاد در پایان تصریح کرد: حضور دادستانی بیشتر مربوط به موضوعات امنیتی است و به طور کلی تذکراتی داده می‌شود اما در بحث سلامت انتخابات بر اساس قانون حق ورود نداریم.

در خصوص خرید و فروش رای پرونده‌ای نداریم

این در حالی است که پیش از این کیانوش برخی، رئیس دادگاه شهرستان ایلام گفت: دو روز قبل از انتخابات در حوزه دادگاه شهرستان یک نفر برای رسیدگی به پرونده‌های تخلفات مستقر کردیم که در این دو روز تعداد بیست پرونده برای تبلیغ اعلان شده اما در خصوص خرید و فروش رای پرونده‌ای نداریم.

تمامی افراد حق اعتراض دارند

صادق طیبی دبیر اجرایی هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در خصوص ثبت و بررسی شکایات و اعتراض‌های انتخاباتی گفت: تمامی افراد اعم از نامزدها و غیر نامزدها حق اعتراض دارند.

وی افزود: مهلت رسیدگی به شکایات تا دو روز پس از اعلام نتیجه انتخابات در حوزه انتخابی است.

دبیر اجرایی هیات عالی نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا گفت: مستند به مواد ۵۸ و ۵۹ قانون تشکیلات شوراهای شکایت مربوط به حوزه روستا در هیات نظارت شهرستان و شکایات مربوط به حوزه شهر در هیات عالی نظارت استان بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: مستنبط از مواد ۶۰ و ۶۱ قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراها، ابطال آرا چه به صورت جزئی (آرای کل یا جزء نامزدها) یا به صورت ابطال شعبه و حوزه چنانچه مربوط به حوزه روستا باشد به پیشنهاد هیات نظارت شهرستان و تایید هیات عالی نظارت استان و اگر مربوط به حوزه شهر باشد به پیشنهاد هیات عالی نظارت استان و تایید هیات مرکزی نظارت صورت می‌گیرد.

طیبی در پایان گفت: مجوز بازگشایی آرا در حوزه‌های روستایی در صلاحیت هیات نظارت شهرستان و در حوزه‌های شهری در صلاحیت هیات عالی نظارت استان است.

نگاه مردم باید به افرادی که با آرا به مقام می‌رسند تحقیر آمیز باشد

حجت‌الاسلام کریمی‌تبار امام جمعه ایلام در جمع اصحاب رسانه در رابطه با موضوع خرید و فروش آرا اظهار داشت: باید اصحاب رسانه و نخبگان فرهنگی به حیثیت افرادی که با خرید آرا، آن را به دست آورده‌اند، طوری بپردازند که نگاه مردم به آنها تحقیر آمیز باشد و‌ احساس شرم کنند که با آرا خریداری شده به این مقام رسیده‌اند.

وی همچنین عنوان کرد: اصحاب رسانه با تمام توان با پدیده‌ی کثیف خرید و فروش آرا باید مبارزه کنند و من هم پشتیبان شما هستم، نباید اجازه داد افرادی با پول‌های کثیف مناصب را بدست آورند و پس از آن هم برای جبران این هزینه‌ها بیت‌المال را به تاراج ببرند.

امام جمعه ایلام در پایان به یکی از کمبودهای قانونی در انتخابات اشاره کرد و گفت: اگر یک کاندید در انتخابات شورای شهر خرید و فروش رأی انجام دهد ملاک بررسی و برخورد با او تاثیر خرید و فروش در نتیجه کلی است که این موضوع باید در قانون اصلاح شود و برای این موضوع مجازاتی جداگانه در نظر گرفته شود تا هیچ کاندیدی نتواند این کار را انجام دهد.

عدم پاسخگویی فرماندار ایلام

می‌دانیم که یکی از اصلی‌ترین ارکان در فرآیند برگزاری انتخابات فرمانداری است که به عنوان بازوی اجرایی دولت وظیفه‌ی برگزاری انتخابات و دریافت شکایات احتمالی را بر عهده دارد و همانطور که در ابتدای گزارش به آن اشاره کردیم، نامه‌ی کاندیدهای انتخابات شورای شهر خطاب به فرمانداری ایلام بود که همین موضوع باعث شد به سراغ مسوولین فرمانداری ایلام برویم که در نهایت پس از تلاش‌های مکرر خبرنگار فارس، فرمانداری ایلام حاضر به پاسخگویی نشد.

به سراغ شورای نگهبان رفتیم که اعلام داشتند تخلفات انتخاباتی در شوراهای شهر و روستا به ما مربوط نیست.

انتخابات رکن اساسی مردم سالاری در کشور است که همه باید تلاش کنیم خدشه‌ای به آن وارد نشود؛ مردم ایلام همواره با حضور حداکثری و هوشیارانه پای صندوق‌های رأی به این وظیفه خود عمل کرده‌اند اما در این میان لازم است مسوولین مربوطه هم با متخلفان انتخاباتی برخورد جدی صورت دهند تا دیگر شاهد تکرار چنین اتفاقاتی در استان نباشیم.

انتهای پیام/