اقتصاد
کد خبر : 1316
چهارشنبه - 16 تیر 1400 - 19:57

خرید یکی از مدرن ترین کشتارگاه‌های پنج گانه آسیا تنها با ۵۰۰ میلیون!/ مفت بخرید گران بفروشید

علی کرمی خبرنگار ایلام۵۳؛وجود کشتارگاه صنعتی دام برای مردم ایلام که از گذشته‌های کهن تاکنون به پیشه دامداری و دامپروری، به شیوه‌های سنتی تا مدرن اشتغال و درآمدزایی داشته‌اند یک الزام محسوب می‌شود چرا که با وجود این کشتارگاه، گوشت از دامداران در یک مکان مشخص و مورد اطمینان از لحاظ بهداشت و سلامت دام ذبح و توزیع می‌شود و خریداران نیز با طیب خاطر گوشت مصرفی خود را از قصابی‌های سطح شهر خریداری می‌کنند.

این روایتی از کشتارگاه صنعتی دام و طیور ایلام است که در زمان افتتاح تحت عنوان مجتمع کشتارگاهی مدرن با ظرفیت اسمی یک هزار راس دام سبک و ۱۰۰ دام سنگین در یک شیفت، به عنوان بزرگترین کشتارگاه صنعتی کشور و یکی از پنج کشتارگاه بزرگ آسیا معرفی شد و قرار بود که مرکز کشتار و عرضه دام پنج استان ایلام، کرمانشاه، لرستان، سنندج و خوزستان باشد.

اکنون چند سالی است که کشتارگاه ایلام به صورت کجدار و مریز فعالیت می‌کند و این واحد صنعتی- خدماتی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند.

معوقات کارگران و نیروهای شاغل در این واحد، به روزرسانی تجهیزات، بدهی‌های مربوط به شرکت‌هایی چون برق، آب و گاز، تعیین تکلیف پرسنل شاغل در کشتارگاه و… از جمله مشکلات موجود بر سر راه ادامه حیات کشتارگاه صنعتی ایلام است.

واحد صنعتی کشتار دام ایلام اسفند ۹۷ به بخش خصوصی واگذار شد

ماجرا از آنجایی شروع شد که واحد صنعتی کشتار دام ایلام با زمینی بالغ بر ۸۵ هزار متر مربع و ۱۱ هزار متر بنا پس از کش و قوس‌های فراوان توسط سازمان خصوصی سازی به صورت اقساط بلند مدت در اسفندماه ۹۷ به بخش خصوصی واگذار شد.

هدف از واگذاری این طرح بزرگ صنعتی عرضه گوشت بهداشتی و اشتغالزایی کارگرانی بود که سال‌ها در این واحد صنعتی فعالیت می‌کردند؛ اما هنوز هم این خصوصی سازی دردی از کشتارگاه ایلام دوا نکرده است.

اکنون در حالی که این طرح بزرگ مجموعا با مبلغی حدود ۱۹ میلیارد تومان به صورت اقساط بلندمدت و پیش پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان واگذار شده است که مالک آن انتظار دارد که دام مورد نیاز آن هم توسط دولت تهیه شود.

طبق آمارها روزانه ۵۰۰ راس دام به صورت غیرمجاز در اطراف شهر ایلام کشتار می‌شود و در واقع مردم استان گوشت خود را از طریق آن تامین می‌کنند.

در حال حاضر دام زنده مازاد بر نیاز عشایر در استان ایلام به یک بحران تبدیل شده است، نیاز است دولت با خرید تضمینی دام‌ها هم به عشایر و دامداران کمک کند و هم باعث رونق کشتارگاه دام استان شود.

مرز مهران از دیگر مزیت‌های بزرگ برای صادرات گوشت ایلام به عراق است، در واقع هم مشکل دام مازاد استان حل می‌شود و هم باعث فعال شدن بخش زیادی از ظرفیت‌های کشتارگاه دام ایلام می‌شود.

مسوولان جهاد کشاورزی استان ایلام بیان داشتند: بارها با مدیرعامل این شرکت وارد گفت‌وگو شده‌ایم تا با دامداری‌های استان قرارداد منعقد کند و دام مورد نیاز آن تهیه کند اما هر بار به بهانه‌ای سر باز می‌زند.

واگذاری‌ها بایستی با اعتبار سنجی انجام شود

عباس خزلی یکی از کارشناسان در این زمینه می‌گوید: کاش سازمان خصوصی سازی قبل از واگذاری یک اعتبار سنجی انجام دهد که افرادی که طرح‌های بزرگ به آنها واگذار می‌کنند، می‌توانند آن را اداره کنند.

وی افزود: واگذاری‌های بدون اعتبار سنجی توقعات از دولت را بالا برده و هر روز شاهد رکود و یا تعطیلی طرح‌ها و بیکاری کارگران خواهیم بود.

این کارشناس تصریح کرد: کشتارگاه صنعتی ایلام یکی از بزرگترین طرح‌های صنعتی کشور بوده که در دهه هفتاد به دلیل اهمیت زیاد آن توسط رئیس جمهور وقت افتتاح و بیش از ۷۰ نفر نیز در آن به کار مشغول شدند.

وی ادامه داد: استان ایلام با وجود یک هزار و ۶۹۰ واحد دامداری، یکی از قطب‌های دامداری کشور زمینه مناسبی برای فعالیت این واحد صنعتی بزرگ را دارا است ولی عدم مدیریت صحیح و عدم اعتبار سنجی افراد توسط سازمان خصوصی سازی باعث شده است تا این طرح موفق نباشد.

برگزاری جلسات مکرر با حضور دادستانی و مالک کشتارگاه

رضا امیری‌مقدم جانشین دادستان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: چندین جلسه‌ی مکرر با حضور دادستان، مسوولین دستگاه‌های اجرایی و مالک فعلی کشتارگاه برگزار شده و اولتیماتوم‌هایی در خصوص فعال سازی و رفع نواقص در خصوص خرید دام مازاد عشایر به مالک ابلاغ شده است.

وی افزود: حمایت‌های لازم را از این واحد تولیدی انجام داده و می‌دهیم تا به یاری خدا این واحد بتواند در خصوص خرید دام مازاد عشایر اقدام کند تا هم کمکی به عشایر باشد و هم این واحد تولیدی بتواند گامی در راستای ایجاد شغل و رونق تولید در استان بردارد.

وجود سه مشکل اساسی در رابطه با کشتارگاه صنعتی

مهدی اصلانی بازرس کل استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان داشت: در رابطه با کشتارگاه صنعتی ایلام سه مشکل اساسی وجود دارد؛ اولین مشکل این است که واگذاری این واحد با قیمتی پایین‌تر از ارزش واقعی آن صورت گرفته است.

وی افزود: مورد دوم که همه به آن واقف هستیم این است که خریدار تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده و مورد سوم نیز با توجه به وسعت زیاد زمین این کشتارگاه این تصور هم وجود دارد که شاید مالک فعلی به فکر تغییر کاربری باشد در صورتی که با ظرفیت‌های موجود در این واحد و همچنین ظرفیت عظیم تولید گوشت در استان و امکان ارسال به سایر نقاط کشور و صادرات با استفاده از ظرفیت مرز مهران امکان اشتغال زایی و تولید ارزش افزوده زیادی وجود دارد.

بازرس کل استان ایلام گفت: طی جلساتی که با مالک فعلی و سایر دستگاه‌های مربوطه داشتیم مقرر شد که نهایتا تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ پرونده این واحد در جلسه‌ی شورای نظارتی مورد بررسی قرار گیرد تا هر چه زودتر تعیین تکلیف در این زمینه انجام شود.

با توجه به ظرفیت‌های دامداری در استان، راهکارهای زیادی برای فعال کردن کشتارگاه ایلام وجود دارد که قطعاً مسوولان استان باید هرچه سریع‌تر برای فعال کردن همه ظرفیت‌های این کشتارگاه تصمیم‌گیری کنند.

به هر طریق مشکلات و معضلات کشتارگاه ایلام نیاز به یک همت و اراده بالا دارد، مسوولان کشوری و استانی با کمک سرمایه گذار این طرح می‌توانند علاوه بر رونق تولید به اشتغال در استان کمک کند.

انتهای پیام/