محیط زیست
کد خبر : 1310
جمعه - 11 تیر 1400 - 19:56

گرم‌ترین شهر کشور در نبرد با قطعی برق/ گرمایی که آسفالت را هم ذوب می‌کند!

علی کرمی خبرنگار ایلام۵۳؛ «گرمای دهلران» ؛ شاید در ابتدا درک درستی از این عبارت نداشته باشید، اما هر کسی که حتی یک بار به این شهرستان سفر کرده باشد، با خواندن یا شنیدن آن خاطرات جالبی را در این رابطه برای شما تعریف خواهد کرد.

«دهلران» نام یک شهرستان مرزی در جنوب استان ایلام است که در کنار منابع عظیم نفت و گاز و کشاورزی به گرمای وحشتناک هوا نیز شهرت دارد.

این شهرستان بزرگ‌ترین شهرستان استان از نظر وسعت و دومین شهرستان استان ایلام از نظر جمعیت است که طی چند روز گذشته به رسم هر سال، در رسانه‌ها به عنوان گرم‌ترین شهر ایران از آن یاد می‌شود.

گرمای هوای دهلران بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده از سوی سازمان هواشناسی در برخی روزهای تابستان به بالای ۵۰ درجه  می‌رسد و همین موضوع باعث شد تا اداره کل هواشناسی استان ایلام در هشدار شماره ۱۱ خود که در تاریخ  ۸ تیر ماه ۱۴۰۰ بر روی پایگاه اینترنتی این اداره منتشر شد، مراتب آگاه سازی جهت اقدام را به عمل آورد.

در این پیام آمده است که از تاریخ ۹ تا ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۰، یک سامانه‌ی هوای گرم کل استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد که در نتیجه‌ی آن قسمت‌های جنوبی استان دمای بالای ۵۰ درجه و قسمت‌های شمالی استان گرمای بیش از ۴۰ درجه‌ای را تجربه خواهند کرد و خطر گرمازدگی برای گروه‌های حساس، افزایش مصرف آب و برق، افزایش احتمال آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها به سبب هوای گرم و وزش باد نسبتاً شدید از جمله مخاطراتی هستند که این سامانه به دنبال خواهد داشت.

شهروندان دهلرانی اما روایت‌های جالبی از گرمای دهلران دارند.

گرمای دهلران به بالای ۵۰ درجه می‌رسد

کاربری با ارسال این عکس از دماسنج خودروی خود که دمای هوا در دهلران را ۷۰ درجه نشان می‌دهد، نوشت: گرما در دهلران به بالای ۵۰ درجه می‌رسد!

این در حالی است که سال گذشته یکی دیگر از شهروندان دهلرانی از روشی جالب‌تر برای نشان دادن گرمای وحشتناک دهلران استفاده کرده بود.

نصرالله آذرپیرا در این ویدئو با یک چاقو بخشی از آسفالت یکی از خیابان‌های دهلران را جدا کرد تا نشان دهد گرمای دهلران تا چه اندازه می‌تواند بالا برود.

این اما تمام ماجرا نیست و چندی پیش یکی دیگر از شهروندان دهلرانی با ارسال این عکس نوشت: یک بسته ژیلت را گذاشتم جلو ماشین بعد از یک ساعت گرمای دهلران آن را ذوب کرد!

یکی دیگر از کاربران با ارسال این ویدئو نوشت: برای چندمین روز پیاپی باز هم دهلران به عنوان گرم‌ترین شهر کشور، دمای بالای ۵۰ درجه را تجربه می‌کند و این بار گرمای هوا سبب آتش گرفتن کابل‌های برق شده است.

احتمالا اکنون تصور بهتری از عبارت گرمای دهلران در ذهن شما شکل گرفته است اما برای درک بهتر برخی دیگر از مشکلات مردم دهلران لازم است ادامه‌ی این گزارش را نیز مطالعه کنید.

احتمالا شما هم این روزها در جریان اخبار مربوط به قطعی‌های مکرر برق در نقاط مختلف کشور قرار گرفته‌اید؛ مشکلی که دلیل به وجود آمدن آن را کمبود بار، به دلیل پایین آمدن تولید برق در کشور عنوان و راه مدیریت آن را نیز یک سیستم مدیریت ملی معرفی کرده‌اند.

سیستمی تحت عنوان دیسپاچینگ ملی که در آن تمام داده‌های مربوط به مصرف برق در مناطق مختلف کشور به صورت یکپارچه کنترل و مدیریت و کل بار موجود در شبکه بر همین اساس تقسیم می‌شود؛ در نتیجه اگر در نقطه‌ای از کشور مصرف بیش از حد معمول باشد ممکن است این سیستم قطعی‌هایی را در سایر نقاط همجوار نیز اعمال کند تا میزان مصرف برق در کشور مدیریت شود.

جالب است بدانید مردم دهلران این روزها، در کنار گرمای طاقت فرسای هوا که ژیلت و آسفالت‌های خیابان را هم ذوب می‌کند، با مشکلی دیگر هم دست و پنجه نرم کنند. بله! قطعی برق… طبیعی است در شهرستانی با این حجم از گرمای هوا نیاز مردم به برق به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند و افراد برای زنده ماندن ناچار هستند دست به دامان کولرهای گازی شوند و گاهی در یک منزل از دو کولر گازی استفاده کنند که اگر گوگرد موجود در هوای دهلران، لوله‌های مسی آن را سولفاته نکرده باشد، احتمالا می‌تواند از گرما زدگی جلوگیری کند.

اگر از ماجرای گازهای گوگردی در این شهرستان بی‌خبر هستید پیشنهاد می‌کنیم این گزارش را هم مطالعه کنید تا ببینید چگونه بوی تخم مرغ پخته شده در این شهر، تمام وسایل الکتریکی را از کار می‌اندازد.

http://fna.ir/rfo6

و اما ادامه‌ی ماجرای قطعی برق…

این روزها و در اوج گرمای تابستانه‌ی دهلران، مردم شاهد قطعی برق هم بوده‌اند و اخیرا روابط عمومی اداره برق دهلران طی پیامی، گروه بندی مناطق مختلف شهرستان دهلران جهت مدیریت اضطراری بار را اعلام کرده که بر اساس آن برق مناطق مختلف دهلران در ساعاتی مشخص به نوبت قطع می‌شود تا میزان بار مصرفی مدیریت شود.

البته در ادامه‌ی این پیام آمده است که این قطعی برق تابع نظر مرکز کنترل بار ( دیسپاچینگ ملی ) بوده و در صورت تشخیص دیسپاچینگ ملی،  برق مناطق هر گروه در بازه زمانی ذکر شده قطع و وصل می‌شود؛ همچنین روابط عمومی اداره برق دهلران اعلام کرده که ساعت خاموشی احتمالی بوده و در صورت کاهش بار اعمال نخواهد شد.

بر اساس ماده ۱۱  قانون تقسیمات کشور و وظایف فرمانداران و بخشداران، فرماندار، نماینده دولت و ریاست عالیه به کلیه ادارات کشوری شهرستان دارد و برای انجام وظایف قانونی آنها کمک‌های لازم در نظر خواهد گرفت و رؤسای ادارات شهرستان نیز مکلف هستند در حدود قوانین تذکرات قانونی فرماندار را رعایت کنند و در مسائلی که با سیاست عمومی دولت و‌ امنیت محل و کارهای سرحدی تماس دارد فرماندار را در جریان بگذارند.

فرماندار هر نوع اصلاحی را که از لحاظ حسن اداره لازم بداند به استاندار‌ پیشنهاد خواهد کرد و می‌تواند نسبت به رؤسای ادارات قلمرو مأموریت خود اظهار نظر کند، فرماندار در تمام این موارد گزارش اقداماتی که کرده‌ است برای استاندار خواهد فرستاد.

این یعنی فرماندار می‌تواند در صورت نیاز هماهنگی‌های لازم جهت تغییر برخی تصمیمات کشوری را با هماهنگی استانداری به عمل آورد.

همین موضوع باعث شد تا برای پیگیری مطالبات مردم در خصوص قطعی برق، آن هم در گرم‌ترین شهر ایران، به سراغ فرمانداری دهلران برویم.

اتخاذ تصمیمات در خصوص قطعی برق در اختیار دیسپاچینگ ملی است

روابط عمومی فرمانداری دهلران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پاسخ به این سوال که «فرمانداری دهلران چه اقدامی برای جلوگیری از قطع برق در دهلران به عنوان گرم‌ترین نقطه‌ی ایران انجام داده است؟» اظهار داشت: برای پیگیری موضوع لازم است با مسوولین اداره برق صحبت کنید و همانطور که رسانه‌ها اطلاع رسانی کرده‌اند اتخاذ تصمیمات در خصوص قطعی برق در اختیار دیسپاچینگ ملی است.

با این تفاسیر شاید مردم دهلران در روزهایی که دمای هوا به بالای ۵۰ درجه می‌رسد، هنگام قطع برق باید سعی کنند مفهوم دیسپاچینگ ملی را برای سالمندان و خردسالانی که با آن ها زندگی می‌کنند توضیح دهند تا آنها نیز همانند مسوولین تا زمان وصل شدن برق صبر را سر لوحه کار خود قرار دهند.

اما باید دید در شرایط ویژه‌ی شهرستان دهلران به عنوان گرم‌ترین شهر ایران، آیا واقعا امکان هماهنگی و مطالبه گری جهت جلوگیری از قطع بار در این نقطه از کشور وجود ندارد؟ یا این که همچنان مردم محروم این منطقه باید تاوان بالا رفتن مصرف برق در سایر مناطق همجوار را پس بدهند؛ دست روی دست گذاشتن مسوولین شهرستان و استان در قبال قطعی برق یکی دیگر از عوارض گرمای هوای دهلران است؟

انتهای پیام/