رفتن به بالا

پایگاه خبری فرهنگی اجتماعی ایلام 53

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۱ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 20 April

در همین اواخر شخصی افاضه می‌کرد که مذاکره همیشه فدای میدان شده و همین چند کلمه دو قطبی خطرناک میدان_مذاکره را خلق کرد که البته با درایت مردم فهیم و مسئولین خدمتگزار اهداف اصلی‌اش محقق نشد.

حامد رجبی‌زاده-فعال رسانه‌ای؛ هر عصری ویژگی‌های خاص خود را دارد و برای اینکه بتوان از قافله‌ی آن زمانه عقب نماند باید به ابزار ویژه‌ی دوران مسلط و مجهز بود. بی شک یکی از بزرگترین و در عین حال پرکاربردترین توانایی‌های تفوق در عصر ما رسانه و ابزارهای ارتباط جمعی است که می‌تواند منبر یک ملا باشد یا کانال و گروه مجازی یک نوجوان یا جوان در یکی از انواع شبکه‌های اجتماعی. چیزی که باید برای همگان روشن باشد این است که ظهور و گسترش شبکه‌های اجتماعی تنها برای کوتاه کردن فاصله‌های فیزیکی بین انسان‌ها نیست؛ داده‌های این شبکه‌ها که از دل کنش‌های اعضای آن شبکه استخراج می‌شود اطلاعات فراوانی را در اختیار اتاق فکرهای دنیا به منظور پایش و هدایت افکار عمومی مردم جهان قرار می‌دهد.

پرداختن به مسئله شبکه‌های اجتماعی از حوصله این نگاره بیرون است و برای تجزیه و تحلیل آن و پرداختن به استفاده‌هایی که شبکه‌های اجتماعی برای سرویس‌های جاسوسی دارند شاید چندین جلسه‌ی مفصل را بطلبد. شبکه‌های اجتماعی در کنار افرادِ با نفوذ اجتماعی بالا (سلبریتی‌ها) می‌توانند افکار شما را مدیریت کنند و طرز فکری را که مطلوب نهاد سلطه‌گر است به جامعه هدف سلطه القا کنند. همه به یاد داریم که چند سال پیش به ذهن مردم این عبارت پمپاژ می‌شد که دنیای فردا دنیای موشک نیست و همین گذاره کوچک را عامل رشد اقتصادی کشورهای ژاپن و آلمان قلمداد کردند. هرچند که این استدلال از اساس غلط است و هزینه‌های نظامی ژاپن و آلمان از کشور ما بسیار بیشتر است اما اثر وضعی بدی بر افکار عمومی کشور داشت.

چندی بعد گزاره‌ای دیگر به سر زبان افتاده بود آزمایشات هسته‌ای و موشکی عامل عدم موفقیت مذاکرات است. الان که به این مطلب می‌اندیشید حتما با خودتان فکر می‌کنید که چه ربطی به هم دارند ولی همین چند عبارت کوتاه به کمک شبکه‌های اجتماعی و سلبریتی‌ها در میان افکار عمومی جامعه گره اول و اصلی مذاکرات عنوان می‌شد.

در همین اواخر شخصی افاضه می‌کرد که مذاکره همیشه فدای میدان شده و همین چند کلمه دو قطبی خطرناک میدان_مذاکره را خلق کرد که البته با درایت مردم فهیم و مسئولین خدمتگزار اهداف اصلی‌اش محقق نشد. حالا سوال اینجاست چرا الان در ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ هم مذاکرات در حال انجام است هم آزمایشات هسته‌ای و موشکی انجام می‌شود هم از خاک ایران ۱۲ موشک پایگاه‌های صهیونیست‌ها را در اربیل با خاک یکسان می‌کند ولی آب از آب تکان نمی‌خورد!؟

به نظر نگارنده این تناقض تنها یک جواب دارد که با عاریه گرفتن از بیانات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) می‌توان پاسخ داد که در عصر موشک‌ها تا قوی نباشی کسی با تو بر سر میز مذاکره نمی‌شنید. و در پایان، هدف از این جستار این است که در عصر امپراتوری رسانه‌ها باید همه‌ی ما هم سواد رسانه‌ای داشته باشیم که به راحتی بازی رسانه‌ها را نخوریم و هم خودمان در خط مقدم “جهاد تبیین” با اشاعه واقعیت‌های زمان خود و با پرهیز از بزرگنمایی‌ها و ضعیف‌ پنداری‌ها روشنگر عصرمان باشیم.

اخبار مرتبط