سیاست
کد خبر : 22
سه شنبه - 29 دی 1394 - 19:49
عراقچی در جمع خبرنگاران:

روز اجرای برجام از یکشنبه دیرتر نمی‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، سیدعباس عراقچی در حاشیه نشست بررسی تحولات برجام که در خانه اندیشمندان علوم انسانی که عصر امروز در جمع خبرنگاران در خصوص رفع سوئیف پس از اجرای برجام اظهار داشت: از روز اجرایی شدن برجام سوئیفت و موانع آن برداشته می شود.

وی افزود: البته سوئیفت یک شرکت خصوصی است و بانک های ما که تاکنون از سوئیفت قطع بودند، برای اینکه مجددا به آن وصل شوند باید با آن شرکت وارد مذاکره شوند و روال وصل مجدد را برقرار کنند.

عراقچی با بیان اینکه تا آنجایی که ما سوال کرده ایم برخی از بانک های ما همچنان وصل هستند، ادامه داد: اینها کار سوئیفت را برای مجموعه کشور انجام خواهند داد و بانک های جدید هم به تدریج ملحق خواهند شد و فکر نمی کنم مشکل خاصی به وجود بیاید.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه در خصوص روز اجرای برجام گفت: امیدواریم ظرف چند روز آینده برجام اجرایی شود و به سرعت این کار در حال انجام است. آخرین جزئیاتی که وجود دارد و کارهای نگارش که باید انجام شود ظرف امروز و فردا جمع خواهد شد.

وی تصریح کرد: فکر می کنم از شنبه یا یکشنبه آینده دیرتر نشود.

عراقچی درباره اینکه یک شرکت ایرانی کارهای مربوط به رآکتور اراک را انجام خواهد داد، گفت: ما برای اینکه مطمئن شویم اراک مسیر مدرن سازی خود را به خوبی طی می کند یک سند رسمی با ۱+۵ امضا کرده ایم و اسناد دیگری نیز وجود دارد، اما آنچه که برای ما اطمینان قلبی صدرصد ایجاد می کند این است که با اتکای به توانمندی داخلی خود کار مدرن سازی را انجام دهیم.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه قرارداد اصلی ما با یک شرکت ایرانی بسته می شود، اظهار داشت: این شرکت موظف است با توانایی های داخلی کار مدرن سازی اراک را انجام دهد و در عین حال به فضایی که برجام فراهم می کند با شرکت های کشورهای ۱+۵ قراردادهای لازم را منعقد و برای ساخت برخی از تجهیزات و تایید طراحی ها اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر کشورهای ۱+۵ طبق تعهدی که کشورشان در برجام انجام داده است کمک کردند، چه بهتر. در غیر این صورت ما معطل آنها نمی شویم و تضمین اصلی در اجرای برجام توانایی های داخلی ما است.

عراقچی در خصوص رهاسازی تفنگ داران آمریکایی توسط نیروی دریایی سپاه توضیح داد: این مسئله را سخنگوی محترم سپاه مطرح کرده اند و می توانم بگویم که جمهوری اسلامی ایران در خصوص امنیت ملی مرزهای خود با کسی شوخی ندارد و هر خارجی اگر متعرض شود، طبق وظیفه خود عمل خواهیم کرد.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح ما، وزارت خارجه و کانال های دیپلماتیک نیز به وظیفه خود عمل خواهند کرد تا سوءتفاهم ها باعث ایجاد بحران نشود.